Klas 11 en 12

In klas 11 en 12 is er vooral aandacht voor de oriëntatie op en de keuze van een vervolgopleiding. Het maken van een keuze is een heel proces. Tijdens het ‘Kickstart-project’ dat wordt vormgegeven door gastdocenten krijgen de leerlingen meer uitleg over dit proces. Ook doen ze ervaring door het vervullen van het loopbaan oriëntatie PTA onderdeel. Daarvoor moeten leerlingen in klas 11 tenminste 1x (voor 1 maart) een LOB activiteit ondernemen en in klas 12 nog één wanneer ze er in klas 11 één activiteit hebben ondernomen. Van elke activiteit moeten leerlingen een kort verslag maken via deze website. Meer informatie hierover staat in het keuzeboekje LOB.

Aanmelden
Deze keuze voor een studie moet voor de meeste opleidingen uiterlijk 1 mei worden gemaakt. Voor opleidingen met een numerus fixus (waar er een beperkt aantal studenten toegelaten worden) moet dit al uiterlijk half januari.
Het is dus belangrijk om hier op tijd mee aan de slag te gaan.

Tussenjaar
Steeds vaker kiezen leerlingen voor een tussenjaar. Ook voor een zinvolle invulling van een tussenjaar kunnen leerlingen bij hun decaan terecht.

Studiekeuzetest
Via je decaan kun je toegang krijgen tot een professionele studiekeuzetest. De Beroepentest rangschikt zeer snel 3120 beroepen op volgorde van interesse. Deze beroepen worden op vijf niveaus gepresenteerd (elementair, basis, middelbaar -MBO-, hoger -HBO- en academisch -Universiteit-). De resultaten worden direct na het invullen zichtbaar.
Het instrument helpt de volgende vragen beantwoorden:

• Welke beroepsmogelijkheden passen bij mijn interesse?
  • Welke eisen worden er aan een beroep gesteld en in hoeverre komt mijn persoonlijke profiel hiermee overeen?
  • Welke opleidingen passen bij de beroepen van mijn interesse en waar kan ik deze opleidingen volgen?

Wil je toegang tot de test? Mail dan je decaan.

Studiekeuze123
Studiekeuze123.nl biedt objectieve informatie over alle opleidingen om jou stap voor stap te helpen met het kiezen van de studie die het beste bij jou past

• Informatie over alle erkende opleidingen
  • Open dagen kalender