Waarde(n)vol toetsen op de Vrijeschool

Waarde(n)vol toetsen op de Vrijeschool

Binnen het vrijeschoolonderwijs hebben toetsen de afgelopen jaren een prominentere plek gekregen. Het afgelopen jaar keek collega Wouter Modderkolk samen met vijftien vrijeschoolleraren en leidinggevenden vanuit deze vraag naar de eigen onderwijspraktijk. Binnen de leerkring 'Waarde(n)vol Toetsen' wisselenden ze hun ervaringen uit.

Wouter Modderkolk vertelt: "Vanuit de drieslag intentie, (onderwijs)ontwerp en handelen hebben we gekeken naar de praktijk. Het gesprek dat we voerden raakte uiteindelijk alle gebieden. En het voeren van deze gesprekken eindigt ook eigenlijk nooit. Steeds weer is het van belang om met elkaar stil te staan om samen te kijken of ons handelen wel congruent is met onze intentie. Kortom: we toetsen te veel, maar zien de leerling te weinig."

Het hele artikel en het boekje zijn te vinden op de website van de Hogeschool Leiden: Waarde(n)vol toetsen op de Vrijeschool