Michaelsactie 2017

Michaelsactie 2017

Elk jaar houden vrije scholen in Nederland op Michaëlsdag - 29 september - een actie voor kinderen in de wereld die het moeilijk hebben. De leerlingen gaan dan zelf geld verdienen voor bijvoorbeeld schoon drinkwater in Afrika, het slaan van een waterput in Mali of het steunen van een schooltje in Nepal. Elk jaar is er weer een andere actie. Geld verdienen doen de leerlingen op allerlei creatieve manieren: heitje voor karweitjes, het verkopen van zelfgemaakte spulletjes, sponsors zoeken voor een sponsorloop etc.

Waarom met Michaël?

Michaël is van oudsher de aartsengel van de moed, de kosmische wijsheid en de strijd voor het goede. Het is ook de engel van het Licht, het bewustzijn en de verbondenheid van volken. Deze dag is daarom symbolisch voor het helpen van anderen op de wereld die het moeilijk hebben. Het is een ‘wereldgebaar’, waarbij het bewustzijn voor de ander op een concrete wijze wordt gewekt: ieder mens heeft immers recht op een goed en geweldloos leven.

Spelen om je moed te oefenen

In de MB doen de kinderen ook spelen waarin hun moed beproefd wordt.
Dat is op Michaëlsdag zelf - dus op vrijdag 29 september- na de periode. De Middenbouw gaat op woensdag 27 september geld verdienen voor Kakuma (na het 4e uur).
De Bovenbouw gaat op Michaëlsdag op pad om geld te verdienen voor de actie. Daar is soms ook moed voor nodig! Dat is na het 4e uur.

Wat gaan we dit jaar doen?

Dit jaar gaan we geld ophalen voor Kakuma, een vluchtelingenkamp in Kenia. Reiny Jobse van het Geert Grote College Amsterdam - nu met pensioen - heeft over dit prachtige project verteld, zowel op dinsdag 5 september aan alle leerlingen als op de opmaat voor ouders en leraren op zondag 20 augustus.

Reiny Jobse is aangesloten bij het Internationaal Hulp Fonds (Het IHF) en ontfermt zich over Oost-Afrika. Het vluchtelingenkamp Kakuma heeft haar bijzondere aandacht. Zij is daar al twee keer geweest. Vorige jaren hebben de vrije scholen van Eindhoven en Nijmegen veel geld opgehaald en nu hebben wij dit project uitgekozen voor onze Michaëlsactie van 2017.

Er is veel geld nodig, want er komt vrijwel geen subsidie van de Keniaanse overheid. We willen met het door ons opgehaalde geld een jeep proberen te kopen, zodat het vervoer over het enorme terrein gemakkelijker gaat en ook zieke kinderen, artsen en leraren vervoerd kunnen worden. Daarnaast is er veel geld nodig voor lesmateriaal, voeding en medicijnen voor de kinderen. In het kamp zitten ca. 200.000 mensen.

We hopen dat u allen mee wilt doen en uw kinderen wilt ondersteunen bij hun acties, zodat we veel geld kunnen ophalen voor deze getraumatiseerde kinderen.

Komende weken gaan de leerlingen zelf aan de slag in de klassen. In de periode kan verteld en getekend worden over Afrika en Kenia en over de vluchtelingen. De leerlingen kunnen gedichten, verhalen of schilderingen maken of een werkstuk presenteren. Flyers kunnen vast worden uitgedeeld, zodat de leerlingen tijdig sponsors kunnen zoeken voor hun sponsorloop of andere activiteit.

Hier kunt u de flyer downloaden met meer informatie over het project.

De officiële actiedag is vrijdag 29 september, maar we kunnen morgen al aan de slag gaan! De kinderen uit Kakuma zullen u en onze leerlingen zeer dankbaar zijn.
Namens de leraren van de Stichtse Vrije School en de Pedagogische Werkgroep, Danielle van Dijk

---

Het Internationaal Hulpfonds voor Vrije School Pedagogie steunt zo’n 150 vrijescholen en projecten verspreid over 50 landen.

www.internationaalhulpfonds.nl

Een van deze projecten is het Waldorf Kakuma Project in het Vluchtelingenkamp Kakuma. Het kamp, dat is opgericht in 1991, ligt in het NW van Kenia aan de grens met Zuid-Sudan.

Nu de strijd in Sudan weer is opgelaaid komen er dagelijks 400 vluchtelingen de grens over, waarvan 300 kinderen.

Onder begeleiding van de Nairobi Waldorf School, Die Freunde der Erziehungskunst en IHF helpen jonge enthousiaste mannen en vrouwen uit het kamp deze kinderen bij de verwerking van hun oorlogstrauma’s.

Door middel van de kunstvakken van de vrijeschool weten zij de kinderen (afgelopen jaar 9500) weer een gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen te geven. Zelf krijgen de leraren (sommigen van hen zijn in het kamp geboren) door dit werk de kans de uitzichtloosheid van het kampleven de baas te worden.

U kunt uw bijdrage overmaken op : NL03 TRIO 0212 1950 50  mvv code 10009245 (KAKUMA)

Info :  reiny.jobse@internationaalhulpfonds.nl