Kunstwerk verfraait fietstunnel Vollenhoven

Leerlingen van de Stichtse Vrije School in Zeist hebben een kunstwerk ontworpen in de fietstunnel bij landgoed Vollenhoven. Het kunstwerk is op woensdag 6 september onthuld door Hans Overberg, voorzitter stichting Wegh der Weegen, en Jacqueline Verbeek-Nijhof, (gedeputeerde van de provincie Utrecht)

De stichting Wegh der Weegen zet zich in om de Wegh, gelegen tussen Amersfoort en Utrecht, weer op de kaart te zetten en de bekendheid ervan te vergroten. De fietstunnel maakt er onderdeel van uit. Op verzoek van de provincie heeft de stichting het initiatief genomen om de wanden van de fietstunnel te laten verfraaien. De stichting benaderde daarvoor de Stichtse vrije School in Zeist, die enthousiast reageerde. Na een presentatie op de school, hebben de leerlingen een ontwerp gemaakt.

Grote ramen

"Daarin zijn de leerlingen, onder leiding van docent mevrouw Anne-Marijke van Dijken, bijzonder goed in geslaagd", aldus voorzitter van de stichting, Hans Voorberg. Door grote, op de wanden geschilderde ramen kijk je in de richting van het landgoed bij Vollenhoven binnen en zie je onderdelen van het interieur. Vanuit het landgoed kijk je op de tegenover gelegen wand geschilderde tekeningen door ramen naar de Wegh der Weegen.De provincie Utrecht heeft ook enthousiast gereageerd op het ontwerp van de leerlingen. De gezamenlijke inspanningen van de provincie en de stichting Wegh der Weegen hebben gezorgd voor een succesvol le afronding van dit project.

Wegh der Weegen

Jacob van Campen ontwierp de Wegh in 1647. Van Campen, ook de bouwmeester van onder andere het stadhuis op de Dam en het Mauritshuis in Den Haag, ontwierp een 11 km lange weg, 60 meter breed met aan beide zijden drie rijen eikenbomen. Een megalomaan project in de 17e eeuw, die nu is vereeuwigd in de fietstunnel bij landgoed Vollenhoven.

Bron: Provincie Utrecht